top of page
  • תמונת הסופר/תDina Lerner

הנגשת אתרים בוויקס - חוק נגישות אתרים בישראל

כולם שמעו על נגישות ועל חוק נגישות אתרים, אבל מה זה אומר? איך זה קשור אלינו? והשאלה הקריטית היא איך עושים את זה נכון?

הנגשת אתרים - חוק נגישות אתרים ואחריות בעלי האתרים - אנשים הולכים ברחוב אילוסטרציה
נגישות- חוק ואחריות. הרבה אנשים במעבר חציה

נתחיל מהסוף - בסוף שנת 2020 ייכנס לתוקפו חוק הנגשת אתרים, המחייב כל אתר להיות נגיש לבעלי מוגבלויות. (תקופת הפטור האוטומטי הזמני בשל נטל כבד מיידע שאינו מחייב פניה לנציבות, לבעל מחזור בין 100,000 ל- 300,000 ש"ח - הסתיימה ב - 26/10/2020 )


אז תקופת ה"פוס - זה גדול עלי" הסתיימה ואנחנו צריכים להתכונן ולהחיל את החוק על האתר שלנו ולבדוק האם הוא עומד בדרישות ונגיש עלפי חוק.


למה זה חשוב? נגישות מאפשרת לאנשים עם מוגבלויות שונות כגון עיוורים ומוגבלי ראיה, אנשים עם מוגבלות פיזית, אנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות כגון דיסלקסיה והפרעות קשב וריכוז, אנשים עם מוגבלות שמיעה ואנשים עם מוגבלויות אחרות, לעשות שימוש אפקטיבי בשירותים ובמידע המוצעים באתר.

החוק מחייב ששירות לציבור הניתן באמצעות האינטרנט יהיה נגיש!

מי צריך הנגשה ובאיזו רמה?

  • גוף פרטי הפועל למטרות רווח, כגון חברה או עוסק מורשה.

  • רשויות ציבוריות, כגון משרד ממשלתי או רשות מקומית.

  • גוף הפועל שלא למטרות רווח, כגון עמותה המספקת שירות לציבור .

כולם נדרשים לעמוד בקטגוריה הנקראת -AA התקן הינו אחיד לכולם.


אז מאיפה מתחילים? אספתי רשימה של נקודות להנגשת האתר:

1. איפיון ומבנה האתר תכנון וחשיבה מעמיקה על מבנה האתר ויצירת היררכיה מדוייקת. סדר בחשיבות האלמנטים לאורך כל האתר, ההיררכיה מסייעת לדפדפני האינטרנט ולקוראי המסך להבין כיצד האתר שלך מאורגן וכיצד להציג את התוכן לקהל המבקרים.


2. טקסט חלופי לתמונות

אנשים עיוורים או בעלי ראייה מוגבלת עשויים להשתמש בטכנולוגיה מסייעת כמו קוראי מסך כדי לגלוש באתר, חשוב להוסיף תיאורים לתמונות ולגלריות באמצעות טקסט אלט (alt). טקסט זה מספק מידע ועוזר למנועי חיפוש ולקוראי מסך "לקרוא" אותם. חשוב להוסיף טקסט חלופי לכל התמונות, כולל מדיה המופיעה באפליקציות כגון Wix מסעדות, Wix Stores, Wix Blog וכו'.


3. הפיכת סרטונים ושמע לנגישים יש לתמלל את תוכן סרטי הוידאו או שמע באתר. לסרטי וידאו למשל יש להוסיף כתוביות (גרסת טקסט של האודיו) או תמליל (גרסת טקסט נפרדת של האודיו)


4. גרפיקה מבקרים עם ראייה מוגבלת עשויים להתקשות להבחין בהבדל בין החזית לרקע של דפי האתר, לכן חשוב לקחת בחשבון את סגנון העיצוב ולהקפיד על עיצוב נקי, יש להימנע מרקעים רועשים, להקפיד על סדר ועל מעט אלמנטים ואם אפשר להימנע מאנימציה.


5. בחירת גופנים ברורים חשוב להשתמש בגופנים ברורים (גופנים מסוימים קריאים יותר מאחרים), בגודל פונט שיהיה קל לקריאה ובצבעים בעלי קונטרסט (צריך להגיע לניגודיות של 1:4.5 - אפשר לבדוק באתר זה: https://webaim.org/resources/contrastchecker/). חשוב לוודא שניתן לקרוא את התוכן בקלות ולכן לא מומלץ להשתמש בטקטסים המופעים כתמונה.


6. בחירת שפה על מנת שטכנולוגיות מסייעות יפרשו את האתר שלך נכון, חשוב להגדיר את שפת האתר כראשית ומשנית, אפשר להגדיר את השפה General setting. הטכנולוגיות מתאימות את קצב הדיבור והמבטא של התוכן בהתאם לשפה.


7. חיווי חזותיי הם מלבנים כחולים המופיעים סביב אלמנטים אינטראקטיביים (כמו כפתורים או קישורים) כאשר המבקרים משתמשים במקלדת כדי לנווט באתר, הם מאפשרים למבקר לראות היכן הם ממוקמים באותו רגע. ניתן להגדיר ב- ACCESSIBILITY MANAGER


8. גלישה ע"י מקלדת חשוב לוודא שניתן להפעיל את התפריט בעזרת המקלדת (tab)ניתן להגדיר ב- ACCESSIBILITY MANAGER

9. הפחתת תנועה מומלץ להפחית את תנועת האלמנטים באתר, החוק מחייב לספק מנגנון עצירה של האנימציה ולא תמיד קיים ובנוסף צריך להנגיש את המידע המועבר באנימציה, בטקסט חלופי, עבור אנשים עם עיוורון.


10. לינקים וקישורים את הלינקים והקישורים יש להדגיש בשני רמות לבחירה כגון צבע, קו תחתון או בולד וכו'... חשוב מאד לרשום את תוכן הקישור ולא לחסוך במילים במידה והקישור הוא איקון לא לשכוח להוסיף תאור (ALT)


11. טפסים הנגשת האתר פירושה שכולם יכולים להשתמש באתר, כדי להפוך טופס Wix לנגיש, יש לבנות טפסים פשוטים וברורים, שדות חובה יש לסמן בכוכבית, לוודא שניתן למלא אותם בכל דפדפן, נייד, טבלט, שהשדות ברורים בכל מצבי הגלישה, ב- Mouse over, error message יש להגדיר את זמן התצוגה של הודעת האישור/ שגיאה לזמן המקסימלי ולא לותר על עיצוב ההודעה באופן ברור ובולט לעין.


12. הצהרת נגישות הצהרת הנגישות למעשה מאפשרת להכריז על כך שהעסק מכיר בחשיבות הנגשת אתרים והנגשת המרחב הדיגיטלי לאנשים עם לקויות ורואים בכך חלק בלתי נפרד מתפיסת השירות והאחריות החברתית שלו ומאשר כי האתר הונגש על פי הרמה הנדרשת בחוק.


איקון הנגשה ניתן להוסיף אייקון הנגשה אך אייקון הנגשה לא מעיד על אתר מונגש. אלו פונקציות שקיימות בכל מערכת הפעלה.

חשוב לדעת שניתן להנגיש את אתרי וויקס. ממליצה להכניס את רשימת הנקודות לצ'ק ליסט של העבודה השוטפת וכך להמשיך ולשמר את רמת הנגישות.


בימים אלו, נגישות היא חובה על פי חוק במדינת ישראל. אבל חשבתי להאיר דווקא את הקטע החברתי, כנותני שירות יש לנו עניין להגיע לכולם ולעזור לאחר. אז למה לא בעצם, ליישם את תפיסת השירות והאחריות החברתית שלנו? "זהו צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות" (ניל ארמסטרונג) (:


*** פתרון זמני בהחלט, למי שעדיין לא סיים להנגיש את האתר והוא בתהליך, אני מציעה להוסיף עמוד הצהרת נגישות שמציינת כי האתר נמצא בתהליך הנגשה + פרטי איש קשר שם מלא, ולוחות זמנים. במקרה כזה יעמדו לרשותינו 60 יום לבצע את השינויים הדרושים, מרגע הפניה. ללא ההצהרה, נהיה חשופים לתביעות ***


הסטודיו משתף פעולה עם עמותת מגדלור על מנת לבדוק את האתרים.

סטודיו wix&me עומד לרשותכם לכל שאלה. ובטל 054-5718242




bottom of page